PROGRAM ADAPTACYJNY DLA KLASY I |
Redaktor: Dorota Kowalczyk | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02.09.2015. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROGRAM ADAPTACYJNY DLA KLASY I " JUŻ JESTEM UCZNIEM" OPRACOWANY DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W GÓRZE ŚW. MAŁGORZATY
I. CEL OGÓLNY PROGRAMU I JEGO ZAŁOŻENIA Adaptacja jest to proces uzyskiwania równowagi między potrzebami dziecka a otoczenia. Celem ogólnym programu jest włączenie uczniów klasy I w życie, tradycje i zwyczaje szkoły. Dzieci rozpoczynające naukę znajdują się w nowej dla siebie sytuacji i muszą podjąć się pełnienia nowej roli. Rola ucznia wiąże się z potrzebą wytężonej pracy, skupienia uwagi, obowiązkowości, współpracy z innymi uczniami, pokazywania się, prezentowania się. rówieśników i poznaniu nauczyciela. Ma pomóc dziecku w miarę bezstresowym przejściu z przedszkola do szkoły. Rodzicom ma pokazać szkołę jako miejsce odpowiednio przystosowane dla ich pociech. II. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – szkoła, - Eliminowanie stresu adaptacyjnego, - Skrócenie czasu adaptacji dzieci w nowym środowisku, w nowej sytuacji, nowej roli, - Stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, - Wzajemne poznanie się uczniów i nauczyciela, - Integracja zespołu klasowego, - Nawiązanie dobrych relacji nauczyciel – uczeń, - Wypracowanie wspólnych norm i zasad, - Zwiększenie otwartości, - Wdrażanie do podejmowania ról, - Wzbudzenie poczucia akceptacji, - Uczenie się tolerancji, - Wyrabianie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w szkole, - Poznanie zasad funkcjonowania szkoły, - Poznawanie osób pracujących w szkole (dyrektor, pedagog, pielęgniarka, bibliotekarka, opiekunowie świetlicy) – umiejętność zachowania się w stosunku do nich, - Nawiązanie dobrych relacji z rodzicami, ułatwiających dalszą współpracę, - Integracja rodziców między sobą, - Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka, - Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy z nauczycielem i ze szkołą
III. CZAS REALIZACJI – wrzesień 2015
We wrześniu rodzice mogą przyprowadzać dzieci do klasy i odbierać je po zakończonych zajęciach, po upływie tego czasu dzieci sprowadzane są do świetlicy.
Obserwacja, Pokaz, Metody oparte na słowie: - rozmowa, - dyskusja, - objaśnienia, Metody czynne – oparte na działalności dzieci - metoda samodzielnych doświadczeń - metoda kierowania własną działalnością dziecka - metoda zadań stawianych dziecku - metoda ćwiczeń Metody interaktywne - burza mózgów - krąg - gry dramowe Techniki - rysunek - zabawy ruchowe - kula śniegowa Formy pracy - zespołowa - grupowa - indywidualna VI. OCZEKIWANE EFEKTY - Dziecko bezstresowo staje się uczniem, - Dziecko czuje się bezpiecznie w murach szkoły, - Dziecko jest akceptowane, - Szanuje nauczyciela i kolegów w klasie, - Uczestniczy w tworzeniu zasad zachowania, - Potrafi pracować w zespole, - Nie ma uprzedzeń do innych, porozumiewa się ze wszystkimi w klasie, - Wie co świadczy o jego wyjątkowości, - Swobodnie porusza się po budynku szkolnym, - Wie, jak funkcjonuje szkoła, - Umie słuchać innych, - Wie, że każdy jest inny i ma do tego prawo, - Rodzic ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko, - Rodzic współpracuje z nauczycielem, - Rodzice czynnie uczestniczą w życiu klasowym.
VII. PLAN PRACY W PIERWSZYM TYGODNIU NAUKI W SZKOLE
Ewaluacja programu będzie dokonana poprzez - obserwację - wytwory dzieci - rozmowy z rodzicami - ocenę rodziców (ankieta) Wyniki ewaluacji zostaną zestawione z diagnozą sytuacji wychowawczej klasy na koniec roku szkolnego. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zmieniony ( 28.03.2018. ) |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|